Tuesday, June 29, 2010

"Kadın"ın Fatih'i derken?

Bu konuya çok takıldım dün geceden beri. Şöyle bir söz var internet aleminde dolaşan, google'ladığımda gördüğüm sonuçlara göre bir şiirden alıntı. "Kadın dediğin İstanbul gibi olmalı, fethi zor fatihi tek". Bir şiir diye bunu doğru kabul edecek değilim. Karşıt bir fikirle karşısına çıkma hakkım var. Ama benim karşıt fikrim şu an "feminist" duygularla beslenmiyor. (Her ne kadar bu tarafını haykırmak istesem de.)

Şairin (Ülkühan Boz) yanlış bir benzetme yaptığını düşünüyorum bir açıdan bakınca. İstanbul'un bizim "Fatih" dediğimiz fatihi bir tane, tamam. Ancak bunun öncesi var. İstanbul aynı İstanbul'muş. Biz sadece Fatih Sultan Mehmet'i kabul ediyoruz diye bir argümanla gelmek saçma olur. Birazcık tarih araştırması ile sırasıyla Fenikelilerin, Antik Yunan Devletinin, Roma İmparatorluğunun ve en son Yeni Roma yani bildiğimiz adıyla Bizans'ın İstanbul'a sahip olduğu, bunlardan sonra Fatih'in İstanbul'u aldığı anlaşılır. Bu noktada İstanbul denen şehrin Fatih'inin tek olmadığı aşikar sanırım.

Burada başka bir nokta daha çıkıyor karşımıza, "fetih" kelimesi bir bakıma "zorla almak" demektir. Fakat bu konuya girmeyeceğim, çünkü feminist duyguları öne çıkarmayacağımı başta söylemiştim.

Şiiri sadece çok kısıtlı bir edebi açıdan incelemek istedim. Benzetmenin doğruluğu ya da yanlışlığı açısından. Eğer normalde 4 senedir yapmak zorunda olduğum şekilde inceleseydim, eminim çok daha fazla tepki çekerdim. Çünkü bir şair eğer böyle bir cümle yazıyorsa, ya bunu tamamen dar bir açıdan yapmıştır - ki bu şair olmayı engelleyen bir şeydir; ya da altında yatan anlamı da katıp, tüm ironikliği ile önümüze sunmuş ve de bizim bunu dar açıdan incelememizle kendi kendine dalga geçiyordur.

No comments: